Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Dender ‐ Nieuwe sluis Aalst: opstellen openingswet nivelleersysteem Vercruysse, J.B.; Verelst, K.; Mostaert, F. (2018). Dender ‐ Nieuwe sluis Aalst: opstellen openingswet nivelleersysteem. Versie 4.0. WL Rapporten, 18_002_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 27 + 7 p. bijl. pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Emptying Filling Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system Locks (Waterways) Numerical modelling Systems België, Dender R., Aalst [Marine Regions] Brak water |
Project | Top | Auteurs |
|
Auteurs | Top | |
Abstract |
Bij het uitwerken van het elektromechanisch ontwerp in 2017 is besloten om voor de vlinderkleppen een openingswet met een constante draaisnelheid toe te passen. Een dergelijke openingswet heeft economische en onderhoudstechnische voordelen. In het kader hiervan vraagt de Vlaamse Waterweg aan het Waterbouwkundig Laboratorium om voor het nivelleersysteem van de sluis een openingswet op te stellen met een constante draaisnelheid. Dit rapport beschrijft de simulaties die uitgevoerd zijn voor het opstellen van deze nieuwe openingswet. Hierbij wordt voor beroepsvaart en recreatievaart eenzelfde openingswet van de vlinderkleppen opgesteld. Uit een eerste set simulaties volgt dat een recreatievaartuig aangemeerd met de boeg ter hoogte van de stopstreep maatgevend is voor het opstellen van de openingswet van de vlinderkleppen. Voor het vullen van de kolk met dit recreatievaartuig wordt zowel een lineaire openingswet (zonder onderbreking) met een trage hoeksnelheid als een getrapte openingswet (met onderbrekingen) en een hoge hoeksnelheid opgesteld. Uit de simulaties volgt dat met een lineaire openingswet de kolk genivelleerd wordt in 7.2 min. Het toepassen van een getrapte openingswet betekent een verlaging van de nivelleertijd met 80 s tot 5.9 min. Doordat bij ledigen de krachten op de schepen in de kolk veelal lager zijn dan bij vullen kan voor ledigen een snellere openingswet toegepast worden. Zowel voor de lineaire openingswet als voor de getrapte openingswet wordt een voor ledigen geoptimaliseerde versie opgesteld. Bij het toepassen van een geoptimaliseerde openingswet voor ledigen wordt de nivelleertijd met ca. 70 s ingekort tot 6.1 min (bij een lineaire openingswet) en 4.6 min (bij een getrapte openingswet). |
Top | Auteurs |