Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
Complex project: extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen: achtergronddocumentatie - Deelrapport 7. Geïntegreerd onderzoek – deel nautica: simulatiestudie voor de bouwsteen tweede getijdendok van alternatief 9
Eloot, K.; Verwilligen, J.; Mostaert, F. (2019). Complex project: extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen: achtergronddocumentatie - Deelrapport 7. Geïntegreerd onderzoek – deel nautica: simulatiestudie voor de bouwsteen tweede getijdendok van alternatief 9. Versie 4.0. WL Rapporten, 16_117_7. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. 22 + 10 p. bijl. pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
|
Documenttype: Projectrapport
|
Trefwoorden |
Harbours and waterways > Ship motion > Fairway and harbour design Simulations
|
Author keywords |
ULCS; Toegankelijkheid; Bouwsteen tweede getijdendok; Alternatief 9 |
Project | Top | Auteurs |
- Complex project extra containerbehandelingscapaciteit Antwerpen: nautisch vooronderzoek, meer
|
ContactgegevensOpdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW)
, meer
Auteurs | | Top |
- Eloot, K., meer
- Verwilligen, J., meer
- Mostaert, F.
|
|
|
Abstract |
Dit rapport beschrijft de simulaties die werden uitgevoerd voor de beoordeling van de nautische toegankelijkheid van het tweede getijdendok in het Alternatief 9. Doel van deze studie is tweeledig. Enerzijds het uitvoeren van realtime simulaties op scheepsmanoeuvreersimulatoren voor de evaluatie van de vorm van het dok voor 430 m lange containerschepen. Anderzijds worden ook ontmoetingen tussen verschillende containerschepen uitgevoerd ter hoogte van het knooppunt dat ontstaat in de monding van het Deurganckdok. Deze simulaties werden uitgevoerd door DAB Loodswezen op de (gekoppelde) simulatoren SIM360+ en SIM225. Op basis van deze simulaties kon aangetoond worden dat het tweede getijdendok in alternatief 9 toegankelijk is voor een 430 m lang containerschip maar dat nog aanbevelingen kunnen geformuleerd worden ter verbetering van de toegankelijkheid. Bovendien werden uit de simulaties kwantitatieve waarden verzameld voor de beoordeling van de manoeuvres in plaats en in tijd. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.