Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Factual report golfoverslag- en grastrekproeven polder2c’s Daamen, E.; Heida, L.; Mom, R. (2022). Factual report golfoverslag- en grastrekproeven polder2c’s. Versie 3.0. INFRAM HYDREN: Maarn. 57 pp.
Bijhorende data:
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Hydraulic structures > Dikes, shores and other flood defenses > Erosion protection Hydraulic structures > Dikes, shores and other flood defenses > Failure mechanisms In-situ measurements Simulation Topographic features > Banks (topography) > Embankments > Levees Wave overtopping ANE, Nederland, Westerschelde, Hedwigepolder; België, Zeeschelde, Prosperpolder [Marine Regions] |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Contactgegevens
Opdrachtgever: Interreg 2 Seas
Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer
Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
Binnen dijkvak VI is op vier teststroken de sterkte van de aanwezige grasmat onderzocht. Op elk van deze teststroken zijn verschillende proeven uitgevoerd, waarbij het golfoverslagdebiet (en daarmee de belasting) met elke proef toenam. Op twee van de vier teststroken is uiteindelijk een groot erosiegat ontstaan. Bij teststrook 0 kon dit erosiegat ontstaan door uitspoeling van het onder de afdeklaag aanwezige zand via een mollengang die de kleilaag ondermijnde. Omdat de afdeklaag inzakte kon een gat ontstaan dat door de overslaande golven die in het gat doken snel in omvang toenam. Bij teststrook 3 is pas een erosiegat ontstaan nadat schade was aangebracht. Daarbij zijn, om graverij na te bootsen, gaten tot op het zand geboord. Bij de andere twee teststroken was enkel sprake van slijtage van de toplaag en is deze niet bezweken. Merk op dat bij teststrook 2 ook graverijen zijn nagebootst, maar dat deze aangebrachte schade niet tot verdere schade hebben geleid. Op twee teststroken binnen dijkvak X zijn proeven uitgevoerd op kale klei. Hiertoe is binnen deze teststroken op verschillende locaties de graszode verwijderd en zijn met de WOS proeven met zowel onregelmatige als regelmatige golven uitgevoerd. Twee andere teststroken binnen dit dijkvak zijn ingericht voor de ‘Levee Challenge 2021-2022’. Hierbij is effectiviteit van noodmaatregelen bij golfoverslag beproefd door met de WOS onregelmatige golven te simuleren. Op een vijfde teststrook zijn proeven uitgevoerd om te bepalen bij welke overslaande volumes een persoon op het binnentalud nog standzeker is. Verder zijn op twee locaties binnen het LLHPP grastrekproeven met de graszodetrekker uitgevoerd. Met deze proeven kan een schatting van de sterkte van de grasbekleding worden verkregen. De grastrekproeven laten zien dat de grasbekleding ter plaatse van teststrook 0 in dijkvak VI waarschijnlijk sterker is dan de grasbekleding binnen een van de dijkvakken van het Vlaamse deel van het LLHPP. |
Top | Auteurs |