Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Nautische toegankelijkheid Kanaal Gent-Terneuzen voor scheepsbreedte tot 38.5 m: Eindrapport – Impactstudie bodemprofiel en Full Mission Bridge simulaties Verwilligen, J.; Mansuy, M.; Eloot, K.; Lataire, E. (2024). Nautische toegankelijkheid Kanaal Gent-Terneuzen voor scheepsbreedte tot 38.5 m: Eindrapport – Impactstudie bodemprofiel en Full Mission Bridge simulaties. Versie 4.0. WL Rapporten, 23_116_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. 129 + 49 p. bijl pp. https://dx.doi.org/10.48607/258
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Harbours and waterways > Manoeuvring behaviour > Wind Measurement > Depth measurement > Bathymetry Simulations Tankers Vehicles > Surface craft > Ships > Merchant ships > Bulk carriers België, Kanaal Gent - Terneuzen [Marine Regions]; Nederland, Kanaal Gent - Terneuzen |
Author keywords |
|
Auteurs | Top | |
Abstract |
Het onderzoek bestond enerzijds uit een theoretische analyse van de bodemprofielen van het Kanaal Gent-Terneuzen en de bijhorende impact op het vaargedrag van de studieschepen en anderzijds uit een driedaagse simulatiestudie op een Full Mission Bridge Simulator (FMBS). Op basis van het gevoerde onderzoek worden de meest kritische secties langsheen het kanaal inzichtelijke gemaakt en worden de verwachte oevereffecten op de studieschepen begroot. De ontwikkelde oevereffecten-modellering werd toegepast in de impactstudie van de bodemsecties zowel als in de realtime simulaties met kanaalloodsen. De vaarsimulaties lieten toe om de randvoorwaarden voor proefvaarten met de studieschepen te bepalen. Hierbij werden ten opzichte van de bestaande regelgeving voor 37.0 m brede schepen bijkomende beperkingen opgelegd wat betreft de vaarsnelheid op het kanaal en de beloodsing en werden voor de windgevoelige tankers bijkomende beperkingen opgelegd met betrekking tot de windcondities en de sleepbootvereisten. Tenslotte werden ook aanbevelingen geformuleerd met betrekking tot het gebruik van de Full SNMS PPU, de beloodsing en inzet van wielmannen op de grotere schepen op het kanaal en de uitvoering van bijkomend onderzoek naar oevereffecten op de maatgevende schepen op het Kanaal Gent-Terneuzen. |
Top | Auteurs |