Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ]mandje (1): toevoegen | toon Print deze pagina

one publication added to basket [290024]
Zeegevoel: De Oostendse vistrap, een begrip
Steevens, I.; Desnerck, R.; Haspeslagh, J. (2017). Zeegevoel: De Oostendse vistrap, een begrip, in: De Grote Rede 46. De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee, 46: pp. 24-25
In: (2017). De Grote Rede 46. De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee, 46. Vlaams Instituut voor de Zee - Flanders Marine Institute (VLIZ): Oostende. 32 pp., meer
In: De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee. Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ): Oostende. ISSN 1376-926X, meer

Beschikbaar in  Auteurs 

Trefwoorden
    De kust
    Economische geschiedenis > Handel en diensten > Markten
    Economische geschiedenis > Visvangst
    Hedendaagse Tijd (1789-heden)
    Sociale groepen > Visverkoopsters

Auteurs  Top 
  • Steevens, I., meer
  • Desnerck, R., meer
  • Haspeslagh, J., meer

Abstract
    Sinds jaar en dag is de vistrap een begrip in Oostende. Zowel kustbewoners als toeristen snuiven er wat graag de sfeer op. ‘Den trap’ biedt namelijk meer dan enkel dagverse vis: enthousiaste lokale visvrouwen verkopen er ’s morgens met veel verve de vis die dezelfde nacht is gevangen. De korte keten viert hier hoogtij en dit al bijna 200 jaar. Maar hoe komt men aan de naam ‘vistrap’? Hoe is deze markt ontstaan? En wat is het verschil met de visverkoop in de vismijn?

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs