Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] |
Albertkanaal - krachten op afgemeerde schepen |
Identifier financieringsorganisatie: 23_058 (Other contract id) Hoofdfinancieringscodes: 5699 - Andere Vl. openb., semi-priv. en parareg. instell. niet elders vermeld Periode: Mei 2023 tot Maart 2024 Status: Afgelopen Thesaurustermen Infrastructure; Literatuur- en desktoponderzoek; Mariene ingenieurskunde; Numerieke modellen; Numerieke modellering en design; Ontwerp vaarweg en haven; Waterbouwkunde |
|
Instituten (2) | Top | Publicatie |
|
Abstract |
In het Albertkanaal (pand Wijnegem-haven Antwerpen) begeven breekbouten van bolders het regelmatig. In dit pand houden schippers zich niet altijd aan de maximumsnelheid, en laten ze soms uitschijnen dat ze ongeladen varen, terwijl dat niet zo is (om geld uit te sparen). Er is verder een grote variatie in afmeerconfiguraties, en schepen worden niet altijd afgemeerd volgens de regels van de kunst. dVW vraagt aan WL om de krachten in de bolders te bepalen. Dit hangt echter sterk af van de specifieke afmeer configuratie. Omdat binnenschepen doorgaans met slechts weinig trossen worden vastgelegd, is de kans dat er fouten zitten in een gedetailleerde afmeerstudie, groot. In dit advies zal WL mbv Ropes de krachten op afgemeerde schepen doorrekenen om een grootte-orde schatting te maken van de krachten. Het is daarmee mogelijk om op een korte tijd een significant aantal parametervariaties uit te voeren (vaarsectie, configuratie afgemeerde schepen, snelheid en laterale positie passerend schip). E&O hebben workshop gehouden met aSturing rond opmeten van krachten op bolders. Voorlopig geen verder gevolg.
|
Publicatie | Top | Instituten |
|
Top | Instituten | Publicatie |